Koolhydraatarm dieet: 7 fabels en onjuistheden

Koolhydraatarme diëten lijken de laatste jaren erg populair, ook in Den Bosch! Ze zijn er in meerdere varianten en op internet is er veel over te lezen. Het nadeel is wel dat er ook heel veel fabeltjes en onjuistheden worden geschreven en verteld over het koolhydraatarme dieet. Want werkt dit dieet eigenlijk wel? Wij geven je een overzicht van de 7 meest voorkomende onjuistheden en fabeltjes.

1. Van koolhydraten word je sneller oud

Het wordt vaker gezegd dat koolhydraten zorgen voor een versnelling van het natuurlijke verouderingsproces. Je zou er dus ouder uit gaan zien door de koolhydraten. Niets is minder waar. Er zijn totaal geen bewijzen die aantonen dat het verouderingsproces een boost krijgt van koolhydraten.

2. Je krijgt diabetes van koolhydraten

Er wordt weleens beweerd dat koolhydraten diabetes veroorzaken waar roken kanker veroorzaakt. Dit is absoluut een fabeltje. Sterker nog, het is heel ongezond om koolhydraten uit je voeding te bannen. Het risico op ziekten wordt dan juist groter. Ons lichaam heeft koolhydraten nodig om de spieren sterk te houden.

>> Wil je afvallen in Den Bosch? Wij begeleiden je graag! <<

3. Je wordt zwaarder van koolhydraten

Dit is een halve waarheid. Er zijn inderdaad bepaalde koolhydraat soorten waar je zwaarder van kunt worden wanneer je er gewoonweg te veel van eet. Dit betekent echter niet dat je per definitie dikker wordt van koolhydraten. Er zitten bijvoorbeeld ook in fruit- en groentesoorten veel koolhydraten en daar word je echt niet dikker van.

4. Eet minder koolhydraten dan calorieën

Je zou moeten berekenen hoeveel calorieën je op een dag eet. Vervolgens moet je controleren of het percentage koolhydraten wel onder de 50 procent blijft. Dit kan niet waar zijn, en dat is het ook niet. Wanneer je niet sport, dan mag maximaal 65 procent van je calorie-inname bestaan uit koolhydraten. Als je wel sport, dan heb je meer koolhydraten nodig.

5. Enkelvoudige koolhydraten moet je mijden

Natuurlijk is het zo dat de enkelvoudige koolhydraten veel te vinden zijn in ongezonde producten, zoals in chips. Deze koolhydraten laten je bloedsuikerspiegel oplopen en hebben een hogere glycemische index. Toch betekent dit niet dat alle soorten enkelvoudige koolhydraten slecht voor je zijn. Deze koolhydraten zijn namelijk ook te vinden in zuivel en fruit.

6. Alle koolhydraten komen uit fruit & groente

Er wordt weleens gezegd dat je alle koolhydraten die je op een dag nodig hebt kunt halen uit je dagelijkse portie fruit en groente. Dit is niet juist. De meeste groentesoorten bestaan overwegend uit water, waardoor er gewoonweg onvoldoende koolhydraten in zitten.

7. Je mag geen brood en pasta eten

Brood en pasta zijn producten die je moet laten staan, zeggen ze. In werkelijkheid is het zo dat er veel mineralen, vitamines, eiwitten en koolhydraten te vinden zijn in deze producten. In brood en pasta vind je dus precies die zaken die belangrijk zijn voor het behouden van een goede gezondheid. Het eten van brood en pasta past in een gevarieerd voedingspatroon! 

Afvallen op een juiste manier

Koolhydraten zijn niet slecht. Je lichaam heeft ze nodig. Als je wilt afvallen, dan moet je voeding in balans zijn. Bij Fonte di Vita in Den Bosch begeleiden we jou middels voedingsadvies en behandelingen. Neem gerust eens contact met ons op. Wij vertellen je graag meer.